Studien finner godt samsvar mellom ulike simulasjonsmetoder, og disse tyder på det samme: ventilasjon fungerer. Og en maske vil, med hjelp av bærerens kroppsvarme, få eventuelle viruspartikler til å stige til områder i lufta hvor det er mindre fare for å smitte medelever. Dermed er avstand kanskje mindre viktig enn tidligere antatt.[1]
Lenke: forskning.no – Munnbind og ventilasjon kan være viktigere enn avstand
(3) ventilation with moderate filtration is shown to significantly reduce infection transmission probability in the context of a classroom scenario; (4) for both cases, there was a significant amount of variation in individual transmission route infection probabilities (up to 220%), local air patterns were the main contributor driving the variation, and the separation distance from infected to susceptible was the secondary contributor; (5) masks are shown to have benefits from interacting with the thermal plume created from natural convection induced from body heat, which pushes aerosols vertically away from adjacent students.
[1] Aaron Fostera, Michael Kinzel Estimating COVID-19 exposure in a classroom setting: A comparison between mathematical and numerical models Physics of Fluids Februar 2021 DOI: https://doi.org/10.1063/5.0040755
Få informasjon om produktoppdateringer og nye artikler.
Åpningstider:
Man-fre 09:00 – 16:00
Telefon: 900 65 052
Epost: post@cuprio.no
Adresse:
Traaholtvegen 8, 3949 Porsgrunn