Dårlig luft gir dårlig læring

Viktigheten av god inneluft i læringssituasjoner blir bekreftet i nye studier.
I to identiske klasserom lot Henk W. Brink 163 studenter uttale seg om inneklimaet etter en to timers forelesning. Deretter tok de en test i de temaene som forelesningen gikk gjennom. Senere presenterte Brink resultatene på Healthy Buildings-konferansen: De elevene som hadde opplevd dårlig inneluft, viste også dårligere resultater. Flere hadde følt seg dorske og sløve, og opplevd hodepine, og dermed var også resultatene dårligere. I sin studie[1] påviser Brink viktigheten av å tilby optimal inneluftkvalitet også i klasserom for studenter i høyere utdannelse.

Litteraturgjennomgang

Brink har også ledet en litteraturgjennomgang[1] som analyserer en rekke studier av læringsmiljø i høyere utdanning. Luftkvalitet er blant emnene, men det vises også til studier av akustikk og lyskvalitet. Fra konklusjonen:
‘Kvaliteten på læring, i likhet med kvaliteten på undervisningen, bestemmes av studentenes komfort, mental helse og fysiske helse. Mendell og Heath15 relaterer en dårlig IEQ til uheldige helseresultater, ubehag og distraksjon hos studenter; sistnevnte påvirker studentenes prestasjoner negativt.’

Kilder

[1] Brink, H., Loomans, M. G. L. C., Mobach, M. P., & Kort, H. S. M. The influence of indoor air quality inclassrooms on the short-term academic performance of students in higher education; a field study during aregular academic course Healthy buildings 2021 – Europe – online, Oslo, Norway Juni 2021
[2] Brink, H., Loomans, M. G. L. C., Mobach, M. P., & Kort, H. S. M. Classrooms’ indoor environmental conditions affecting the academic achievement of students and teachers in higher education: A systematic literature review Indoor Air Mars 2021 DOI: 10.1111/ina.12745

Image by 정수 이 from Pixabay

Del innlegget:

Flere blogginnlegg:

Nyhetsbrev

Få informasjon om produktoppdateringer og nye artikler.