I to identiske klasserom lot Henk W. Brink 163 studenter uttale seg om inneklimaet etter en to timers forelesning. Deretter tok de en test i de temaene som forelesningen gikk gjennom.
Senere presenterte Brink resultatene på Healthy Buildings-konferansen: De elevene som hadde opplevd dårlig inneluft, viste også dårligere resultater. Flere hadde følt seg dorske og sløve, og opplevd hodepine, og dermed var også resultatene dårligere. I sin studie[1] påviser Brink viktigheten av å tilby optimal inneluftkvalitet også i klasserom for studenter i høyere utdannelse.
Litteraturgjennomgang
Brink har også ledet en litteraturgjennomgang[1] som analyserer en rekke studier av læringsmiljø i høyere utdanning. Luftkvalitet er blant emnene, men det vises også til studier av akustikk og lyskvalitet. Fra konklusjonen:
‘Kvaliteten på læring, i likhet med kvaliteten på undervisningen, bestemmes av studentenes komfort, mental helse og fysiske helse. Mendell og Heath15 relaterer en dårlig IEQ til uheldige helseresultater, ubehag og distraksjon hos studenter; sistnevnte påvirker studentenes prestasjoner negativt.’
Få informasjon om produktoppdateringer og nye artikler.
Vi bruker informasjonskapsler for å hjelpe til med å tilby og forbedre tjenestene våre og skreddersy innholdet. Du kan lese mer om dette i vår Privacy Policy
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.